znani o instrumentach / Wszyscy

Rafał Stępień

Rafał Stępień – pianista , kompozytor, producent, aranżer. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii  Muzycznej  w Katowicach. Laureat wielu festiwali i  konkursów w kraju i za granicą: Jazz nad Odrą 2006b (Grand Prix), KFPS w Krakowie 2006 (nagroda dla najlepszego instrumentalisty), Fama 2004 (nagroda dla najlepszego instrumentalisty), Gdynia Summer Jazz Days 2002 (I miejsce), Jazz Juniors 2002 (II miejsce). Współpracował m.in. z: Lorą  Szafran, Carmen Moreno, Anną Serafińska, Ewą Urygą, Agą Zaryan, a także: Marylą Rodowicz , Zbigniewem Wodeckim, Ryszardem Rynkowskim, Mieczysławem Szcześniakiem, Jorgosem Skoliasem.
Kierownik muzyczny oraz aranżer spektaklu Śpiewając Jazz z Carmen Moreno, Anną Serafińską i Maciejem Zakościelnym.
W 2012 roku
rozpoczął współpracę ze światowej sławy producentami z Kanady m.in. Marc Lafrance, Bob Rock, Randy Staub.

Ankieta Muzykuj.com

Jaki był Twój pierwszy instrument klawiszowy?

to oczywiście Casio CTK 630 ,natomiast pierwszym pół-profesjonalnym syntezatorem był  legendarny, a przede wszystkim tani virtualny analog Yamaha Cs1x.

Instrumentarium, które posiadasz:

Nord Piano 1, Hammond XK3C,Yamaha Motif  ES 8 ,XS6, Yamaha SY 99, Micro Korg XL, Korg R3,Micro sampler, Roland D50, oraz 2 moduły Ensoniq z serii MR Rack i Virus B, znakomite pianino Rossler. 

Na koncerty zawsze zabierasz … . I dlaczego akurat ten właśnie instrument/instrumenty?

Nord Piano- po pierwsze ze względu na brzmienie fortepianu i bardzo wygodną klawiaturę. Inne atuty to łatwość obsługi, ogromna baza inspirujących dobrej jakości efektów  i przyzwoita waga.

Idealny instrument według Ciebie to:

To taki, który cały czas Cię inspiruje do poszukiwania swojego własnego brzmienia. We współczesnej tak ogromnej fuzji gatunków muzycznych, ograniczanie się do jakiegoś konkretnego modelu jest trochę  nieuzasadnione i zwyczajnie pozbawia nas ogromnej przyjemności szukania i korzystania z różnych  instrumentów. Marzy mi się jednak taki , który ma wszystkie  możliwości kreacji barw i kolorów, nie kosztuje majątku i waży 1 kg.

Jak wygląda Twoja praca w studio? Jakiego sprzętu i oprogramowania używasz i dlaczego akurat taki dobór oprogramowania?

Pro Tools 10, Nuendo 5. Bardzo lubię pracować na Nuendo- przejrzysta mapka midi i offline’owy mixdown- to bardzo oszczędza czas. Świetna i szybka edycja audio. Pro tools  to świetny program i jest po prostu standardem. Posiadanie go wymusza zwyczajnie  studyjna rzeczywistość choć jak dla klawiszowca edycja midi pozostawia wiele do życzenia.

Co sądzisz o współczesnych konstrukcjach typu "wirtualny analog"? Czy Twoim zdaniem dorównują one klasycznym instrumentom analogowym?

Jestem bardzo na tak, uważam jednak, że do osiągnięcia brzmienia docelowego jeszcze trochę brakuje. Dla mnie doskonałą propozycją i kompromisem dwóch światów jest np  Alesis Andromeda analog z pełną  możliwością zapisu danych o ustawieniach. Jest jednak bardzo mało popularny –wysoka cena i mała liczba  wykonanych egzemplarzy. Myślę jednak że Virtualne Analogi są coraz doskonalsze, brzmią znakomicie a  zamierzoną doskonałość w końcu osiągną.

Jak oceniasz instrumenty wirtualne VST? Czy według Ciebie stoją one na równi z instrumentami sprzętowymi, czy może soft prześcignął hardware?

Jestem wielkim fanem instrumentów VST, zwłaszcza produktów ostatnich dwóch lat. Nie muszę tu chyba przywoływać ile każdy z nas spędził nad produktami np. Spectrasonics i jak wywróciło się nam w głowie od jakości próbek. To jednak rozwiązanie typowo studyjne, bo na koncerty zabieram wyłącznie instrumenty hardware’owe  z obawy że komputer mi się powiesi. Zdarzało się to niestety wielokrotnie…. Wszystko ma jednak dwie strony, a biorąc pod uwagę fakt, że w świecie komputerów zagości technologia oparta na grafenie i komputery przyspiesza 10 lub 100 krotnie- już sam boje się wyników.

Jak wyglądają twoje codzienne ćwiczenia na instrumencie?

Zawsze próbuje pograć trochę  Bacha : preludia i fugi, a jak już się rozgrzeje to ćwiczę  kadencje II V I – może to kogoś bawić, ale to jeszcze nawyki ze studiów . Potem z reguły uczę się nowych utworów na następne koncerty, bo taka już rola sidemana.

Jaki nurt muzyczny jest Ci najbliższy?

Jazz, Fusion, World Music, jestem fanem produkcji skandynawskich ,afrykańskich brzmień. Wypadkową tego jest moja ogromna miłość do muzyki Josepha Zawinula.

Czytelnikom portalu muzykuj.com życzę…

Aby odnaleźli swoje ukochane brzmienie i cieszyli się z tej wspaniałej pasji a poza tym radości z  zakupywanych   instrumentów. Czy może nam coś sprawić większą przyjemność?