znani o instrumentach / Wszyscy

Krzysztof Herdzin

Krzysztof Herdzin (ur. 21 maja 1970 w Bydgoszczy) –pianista, kompozytor, orkiestrator, aranżer, dyrygent, producent muzyczny, multiinstrumentalista, orkiestrator nagrodzonej Oscarem muzyki Jana A.P. Kaczmarka, wykładowca Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 5 lat. W 1993 r. ukończył Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń (współautorki sukcesów Rafała Blechacza). Wykonywał jako solista z orkiestrą „Błękitną rapsodię” George'a Gershwina oraz Koncert Fortepianowy a-moll Edvarda Griega. W latach 90-tych razem z klarnecistą Wojciechem Mrozkiem koncertował w Niemczech w ramach fundacji sir Yehudi Menuhina „Live Music Now”, wspólnie dokonali nagrań muzyki kameralnej dla Bayerische Rundfunk w Monachium. Koncertował również z flecistką Jadwigą Kotnowską i skrzypkiem Vadimem Brodskim. 

Pod koniec lat 80-tych grał w zespołach West i Ostatni Dzwonek. Na początku lat 90-tych grał w „City Jazz Trio” Jacka Pelca, grupie KGB, kwartecie Janusza Muniaka, kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego (Made In Poland / Jazz Jamboree 1992), kwartecie Kazimierza Jonkisza, „Back To The Bass” Mariusza Bogdanowicza, „Quintessence” Eryka Kulma, kwartecie Wojciecha Staroniewicza, kwartecie Michała Kulentego, współpracował z Cezarym Konradem, Krzysztofem Barcikiem, Ewą Bem, Danutą Błażejczyk, Anną Serafińską, Dorotą Miśkiewicz, Lorą Szafran oraz grupą „Loud Jazz Band”.

W latach 1996–2001 grał w zespole Zbigniewa Namysłowskiego. 

W roli pianisty i aranżera współpracował ze światowymi wykonawcami, m.in.: Marią Schneider, Gregoirem Maretem, Richardem Boną, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubalcabą, Makoto Ozonem, Clarence'em Pennem, Oscarem Castro Nevesem, Mino Cinelu, Dhaferem Youssefem, Garym Husbandem, Yami oraz Jonem Lordem.

Jest posiadaczem czternastu Złotych płyt dla aranżera („Intymnie” Ryszarda Rynkowskiego, „Ladies”, „Sentiments” Ewy Małas-Godlewskiej, „Nic Nie Muszę” Edyty Geppert, „Nasza Niepodległa”, „Pogadaj ze Mną” Młynarski / Nahorny, „Śpiewam Życie” Edyty Geppert i Kroke, „Wielcy Kompozytorzy Muzyki Filmowej” Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, „Kręci Mnie Ten Świat” Ireny Santor, „Seweryn Krajewski Filmowo .... by Krzysztof Herdzin”, „Moje Królestwo” Edyty Geppert, „I Wish You Love” Wojciecha Gąssowskiego, „Feelharmony” Kroke i „Hej Kolęda!” Aleksandry Kurzak) oraz trzech Platynowych płyt („50” Maryli Rodowicz, „ID” Anny Marii Jopek, „In The Rhythm Of Chopin” Eljazz Big Band).

Jako instrumentalista, kompozytor, aranżer, dyrygent, wziął udział w nagraniu ponad 180 płyt CD.

Był szefem muzycznym programów telewizyjnych: Idol, Jak Oni Śpiewają, Tata Show, Wehikuł Czasu Manna i Materny; dyrygentem orkiestr i szefem artystycznym dziesiątek koncertów telewizyjnych i plenerowych.

Jako aranżer i producent płytowy pracował z większością polskich gwiazd piosenki (m.in: Irena Santor, Maryla Rodowicz, Ewa Bem, Ryszard Rynkowski, Wojciech Gąssowski, Kayah, Edyta Górniak, Natalia Kukulska, Anna Maria Jopek, Katarzyna Groniec, Mieczysław Szcześniak, Edyta Geppert, Kuba Badach, Janusz Radek, Piotr Cugowski, Krystyna Prońko).

Koncertował w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Indiach, Chinach, Japonii oraz prawie wszystkich krajach Europy. Jako aranżer i dyrygent ma na swoim koncie współpracę z Narodową Orkiestrą Belgii, Zhejiang Symphony Orchestra, Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonią Varsovia, Capellą Bydgostiensis, Orkiestrą Ricordanza, Polską Filharmonią Kameralną, Concerto Avenna, Sinfonią Viva, Sinfonią Artis, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Orkiestrą Filharmonii w Łodzi, Orkiestrą Filharmonii Jeleniogórskiej, Orkiestrą Filharmonii w Kaliszu, Orkiestrą Aukso, Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Sinfonia Baltica w Słupsku, Orkiestrą Kukla Band, Orkiestrą Zbigniewa Górnego, Tangata, Kroke, Prima Vista, Camerata Quartet, Royal String Quartet, Xerxes Strings, Kwartetem 4-te, Rubinstein Quartet, Affabre Concinui, Opole Gospel Choir.

Ankieta Muzykuj.com

Jaki był Twój pierwszy instrument klawiszowy?

Ensoniq SQ2, kupiony w 1991. Stanowczo mało doceniony synth, ze znakomitymi możliwościami edycji barw i wspaniałym sequencerem. Służył mi wiernie 5 lat.

Instrumentarium, które posiadasz:

Roland RD500, Yamaha AN1X, moduł Roland JV1080, Theremin Moog, Ukulele, EWI Akai, saksofon tenorowy Selmer Mark III, saksofon sopranowy Yanagisawa, klarnet basowy Buffet, flet poprzeczny Yamaha, dwa chińskie flety bambusowe, komplet 7 irlandzkich whistli, flety proste sopranowy i tenorowy, duduk, peruwiańska quena, peruwiańska chromatyczna fletnia pana, chromatyczna harmonijka ustna Suzuki, Suzuki Andes, melodyka Hammond Suzuki, akordeon Parrot, cajon Meinl, kameruńska kalimba, shakery.

Na koncerty zawsze zabierasz … . I dlaczego akurat ten właśnie instrument/instrumenty?

Zazwyczaj gram na fortepianie bądź ewentualnie Yamaha Grantouch, nie lubię grać wymagających pianistycznie koncertów na zamiennikach. W przypadku koncertów fusion i pop zabieram Rolanda RD 500 i moduł Roland JV1080. W zespole Anny Marii Jopek oprócz swoich instrumentów dętych i perkusyjnych, backline często załatwia mi set: Korg SV173 i Virus TI Polar.

Idealny instrument według Ciebie to:

Zawsze i wszędzie fortepian. Nic go nie jest w stanie przebić :-)

Jak wygląda Twoja praca w studio? Jakiego sprzętu i oprogramowania używasz i dlaczego akurat taki dobór oprogramowania?

W domowym studio pracuję od lat na trzech aplikacjach: nuty piszę na Finale (pierwszą wersję zakupiłem w 1997, od tamtej pory jestem stałym i zagorzałym fanem), można na nim napisać każdą, najbardziej skomplikowaną partyturę orkiestrową czy big bandową. Audio nagrywam na Protools (obecnie 10, ale z niecierpliwością czekam na 11), korzystając z mikrofonów Shure Beta 87 i Brauner Valvet. Jako główny host midi służy mi ulubiony Reason. Jestem chyba jednym z niewielu użytkowników tego programu, używającym go nie do muzyki dance i hip hop. Mam 150 Gb skonwertowanych do postaci Refills wszelakich sampli, loopów i bibliotek orkiestrowych. To genialny, bajecznie prosty w obsłudze program, ledwie obciążający system, nieprawdopodobnie wydajny, z fantastycznymi efektami, pluginami, wirtualnym stołem SSL itd. 

Co sądzisz o współczesnych konstrukcjach typu "wirtualny analog"? Czy Twoim zdaniem dorównują one klasycznym instrumentom analogowym?

Nie potrafię się wypowiedzieć. Od dawna nie korzystam z tego typu urządzeń.

Jak oceniasz instrumenty wirtualne VST? Czy według Ciebie stoją one na równi z instrumentami sprzętowymi, czy może soft prześcignął hardware?

Myślę, że każdy synth z duszą jest lepszy od instrumentu VST. Jednak plusem wirtualnych banków, idących już w setki wspaniale odwzorowanych syntezatorów jak Arturia, Moog czy Oberheim jest niewątpliwie ich cena, łatwość użycia i posiadania wszystkiego w podręcznym laptopie na scenie. 

Jak wyglądają twoje codzienne ćwiczenia na instrumencie?

Przykro to mówić ale nie mam czasu na codzienne ćwiczenie. Ćwiczyłem wyczynowo klasykę, po 7 godzin dziennie przez 12 lat liceum muzycznego i akademii.... Mam intensywny kontakt z instrumentem co chwila grając wymagające koncerty jazzowe, więc palce są na bieżąco wygimnastykowane. Jeżeli mam przed sobą koncert muzyki poważnej, ćwiczę przygotowywany program bardzo intensywnie w każdej wolnej chwili.

Jaki nurt muzyczny jest Ci najbliższy?

To czym się zajmuję, to równoległe światy muzyki poważnej, jazzowej, filmowej i pop. We wszystkim czuję się bezpiecznie i usatysfakcjonowany. Od dłuższego czasu najwięcej frajdy daje mi jednak komponowanie utworów współczesnych, przeznaczonych na orkiestrę. Zdecydowanie to mój najbliższy obecnie nurt.

Jaki był Twój pierwszy instrument klawiszowy?

Życzę…. dobrej muzyki wokoło i dobrego życia!!!