testy / Kurzweil

20.08.2011r.

Kurzweil K2600x opis oraz moje banki

W tekście celowo nie opisuje zaawansowanej syntezy instrumentu gdyż zależało mi na pokazaniu  możliwości praktycznych instrumentu, dlatego pozwoliłem sobie spłycić temat by nie przygniatać informacjami których i tak już jest dużo.

 

Jest to instrument który oferuje 48 głosów polifonii ( jak się zaraz okaże może więcej), wybrałem go dlatego że chciałem mieć to co w poprzednim moim modelu k2500x oraz dużo więcej. Ale po kolei.

Instrument na rynku pojawił się 1999 roku, czyli już sporo czasu minęło, tym bardziej że jest on kontynuacją k2500 jeszcze starszego modelu i wiele zostało zaczerpnięte właśnie z poprzednika.

Czytając te słowa od razu nasuwa się myśl “czy ten dziadek potrafi konkurować z obecnymi modelami” ?, na to pytanie postaram się odpowiedzieć w dalszej części.

Mój model jest modelem podstawowym doposażony jest w wewnętrzny twardy dysk SCSI, oraz pamięć ram 128 mb a do modelu najwyższego brakuje opcji samplera ( który pozwala samplować z mikrofonu bądź lini, oraz w momencie zainstalowania tej opcji dostajemy vocoder).

Gra Live

Osoba grająca często  koncerty nie tylko z jednym składem bardzo szybko doceni możliwości instrumentu, bowiem konstruktorzy stworzyli bardzo przemyślaną maszynę do żywych występów, którą pozwala na bardzo wygodne i szybkie zmiany barw.

Za pomocą funkcji Quick Access można ustawić różnorodne barwy z trybu program i setup tak by wygodnie leżały pod klawiaturą numeryczną od 1-9.

 

Przykład :

   Piano o numerze programu 770 ustawiamy na numer nr. 1 w trybie QA, następnie potrzebujemy zagrać leadem np 76 , ustawiamy go więc na nr.2 , gdy będziemy potrzebowali złożone barwy  np piano z ridem o numerze 23 w trybie SETUP , ustawimy go na nr.3  

Co nam to daje ?

   Cenne sekundy nie trzeba klikać trzy razy w 7 7 0 albo zmieniać trybu z program na setup i dopiero barwę 23 , za pomocą jednego kliknięcia przechodzimy do dalszego wykonywania utworu.

Pragnę dodać że  zmieniać barwy można zmieniać za pomocą 4 kontrolerów sustain , co znacznie ułatwia sprawę.

 

Bardzo dużym udogodnieniem jest 8 sliderów (suwaków) które zarządzają głośnością barw na 8 strefach w trybie Setup, ale również kontrolują zaawansowany tor syntezy.

Mogą sterować nasyceniem efektów, odcięciem filtrów, ADSR, ... , przyznać trzeba że jeśli chodzi o kontrole to możemy praktycznie każdy tor syntezy przypisać do suwaka.

 

Nad suwakiem znajduje się 8 przycisków aktywujących daną strefę ( w trybie Setup) które również ułatwiają nasze życie sceniczne.

 

Przykład :

   Strefa pierwsza to Piano , druga to Pad,  następnie możemy mieć np. 3 kolejne strefy  zmutowane a pod nich kolejno electric piano, string, i Hammond.

Grając można bardzo łatwo zarządzać która barwa ma grać bądź dowolnie łączyć ze sobą.

I tutaj duży plus dla instrumentu w momencie kiedy strefy nie grają są z mutowane, instrument nie pożera polifonii, ale o tym za chwile.

Na prawo od suwaków znajdują się 3 przyciski “Solo”, “Mixdown” oraz Midi Faders.

Solo - gdy w trybie setup grając np 4 barwami potrzebujemy zagrać na szybko solo, uaktywniamy ten przycisk i w momencie następuje wyłączenie zaprogramowanych stref a aktywna jest jedna ( bądź kilka)  tych które potrzebujemy zagrać .

Mixdown - w tym trybie  ustawiamy a pomocą suwaków głośność i panoramę 16 kanałów midi

Midifaders - w uproszczeniu funkcja ta pozwala na wysyłanie przez midi komunikatów po suwakach

Dwa paski lub jak kto woli wstęgi RIBBON to ewenement w tych instrumentach, żaden producent aktualnie tego nie stosuje, a za ich pomocą możemy sterować pitch bandem, wyzwalać komunikaty o nutach ( grając jak na harfie), czy też sterować głosnością,

generalnie robić to co za pomocą każdego kontrolera suwakowego. Znajdują się pod kontrolerami Pitch bend oraz nad klawiaturą. Krótka dodaktowo jest czuła na docisk.

 

   W grze Live sprawę ułatwia ekran LCD ( 240 x 64 punktów), to że jest mniejszy od aktualnie stosowanych wcale nie przeszkadza by czuć się wygodnie.

Informacje  które pokazuje to kanał midi na którym jesteśmy( w trybie program) , octave, oraz liste barw z mapą jak próbki rozlokowane są na klawiaturze.

 

W praktyce :

   Lista barw w praktyce ułatwia sprawę gdyż np. będąc na numerze 200 widzimy programy barw 2 do tyłu 3 do przodu, więc nie musimy znać programów na pamięć bo zawsze mamy szybki podgląd ,

a tworząc sobie mapę brzmień pod dany utwór nie musimy pamiętać ile tych brzmień zrobiliśmy w danym utworze, i nie dojdzie do sytuacji że myśleliśmy że jeszcze jedna barwa była w tym utworze zaprogramowana, a tu już barwa z innego utworu wskakuje.

 

Kontrolery nożne :

Jest ich 6.

Pozwalają nie tylko przedłużać brzmienia, ale ich możliwości są takie same jak przycisków i sliderów.

Podłączając typowy pedał volume otrzymujemy dodatkowy suwak, a zwykły za pomocą sustaina możemy przełączać brzmienia góra dół, bądź do określonego programu, a nawet wyzwalać konkretne nuty.

Podpowiem że można sobie zrobić 4 pady z mikrostyków i wyzwalać określone sekwencje, podłączając to oczywiscie do 4 gniazdek switch pedal.

POLIFONIA :

Potencjalnego nabywce odrzucać może fakt że instrument posiada tylko 48 głosów polifonii.

W porównaniu technicznym na tle konkurencji może się to wydawać mało ( aktualnie 128 głosów to standard), lecz jak się okazuje wcale źle nie jest i instrument potrafi spokojnie dogonić oponentów.

 

Przykład :

W trybie program instrument oferuje nam 3 oscylatory możemy więc wybrać np. SAW, SINE, SQUARE, a do tego jeszcze którąś próbkę z pamięci Rom bądź Ram instrumentu pociągniętej np z dysku SCSI ( próbka wav) .

W takiej konfiguracji instrument zamiast standardowo zajmować 4 głosy zajmuje uwaga ... 1 głos polifonii, co daje nam 192 oscylatory , nie trudno się zorientować że można stworzyć bardzo potężne brzmienia syntezatorowe.

 

Dzielenie Klawiatury :

Podział Klawiatury również nas mile zaskoczy gdyż jeśli  podzielimy ją na 4 części : na dole bass, wyżej piano, powyżej pad, i jeszcze wyżej lead to gdy nie gramy leadem i padem tylko pianem i bassem,

nie są zabierane głosy polifonii. Spróbujcie to samo uczynić w innych instrumentach ... nie da się, gdyż w instrumentach tej klasy w trybie złożonym ( prerform - Yamaha, Combi - Korg oraz wczesne Rolandy )

każda dodana barwa odejmuje głosy polifonii bez względu na to w którym miejscu jest na klawiaturze i nie ma to znaczenia czy gramy barwą czy też nie.

Historycznie ten sam system polifonii posiadał k2500 produkowany był od 1996 roku, a cena sięgała     7 000$ :) . Porównajcie modele innych firm z tej epoki :)

Procesor FX :

KDFX - bo taką nazwę nosi moduł odpowiedzialny za generowanie różnych efektów, i generalnie w uproszczeniu wygląda to tak :

Mamy 4 procesory efektów w które możemy wsadzić do 4 insertów oraz jeden send ( do każdego procesora)  ( przypominam lata 96  bo był dostępny w opcji w k2500x a takie możliwosci).

Te 4 procesory ustawione są sensownie w każdej barwie i noszą nazwę Studio. Takich ustawień studio  może być 1000 (fabrycznie ponad 300).

Algorytmów jednego z procesorów jest 999 i są to rożnego rodzaju przestrzenne reverby , odbicia delay, przestery , filtry itd.

Jakość efektów jest znakomita, a na uwagę zasługuje fakt że procesor fx jest zintegrowany z syntezą i pozwala na zmienianie swoich parametrów np pod wpływem dynamiki, kontrolerów bądź LFO, FUN  (duże uproszczenie ).

Sampler :

Ładowanie  z Dysku SCSI 32 mb danych trwa  36 sekund, podłączony napęd zip był troszkę wolniejszy o 4 sekundy, czyli całą pamięć zapełnimy w  2 minuty z hakiem.

Jak dla mnie wynik rewelacyjny, zważywszy że samplery yamahy , czy współczesny Roland Fantom X6 wczytują pliki bardzo wolno.

Sampler czyta  wav, aif, format akai S-1000, S-3000 , Roland s-series oraz Ensoniq  EPS oraz ASR.

Dodać należy że próbki zewnętrzne podlegają identycznej edycji co wewnętrzne bez żadnych ograniczeń.

 

Brzmienie :

Kurzweil zabrzmi tak jak chcesz , potrafi udawać ciepłego oberheima, propheta, soline, z powodzeniem Mooga oraz wiele różnych analogów ale przede wszystkim jest sobą.

Wersja bez dodatkowych rom’ów nie jest wersją upośledzoną,

 

By ukazać jego moc typowo syntezatorową  nagrałem następujące próbki:

 

 

Bonusy :

Firma DLN Sound wypuściła zestaw barw opartych na syntezie FM , nie są to próbki tylko algorytmy syntezy V.A.S.T których jest aż 62 .

Jak to brzmi oto próbki :

Wybaczcie potknięcia gdyż grałem na szybko z ręki ;-)

 

KB3 -  to hammond w wydaniu Kurzweila. Instrument wtedy zachowuje sie jak hammond, do dyspozycji jest 8 suwaków jak w hammondzie , a przyciski powyżej ich sterują wyzwalaniem Leslie,  vibrato, percusion.
Przykłady Brzmień przygotował Ariel Suchowiecki:


 

W ukryciu pozostał jeszcze jeden bonus, a mianowicie gra Arkanoid .

Umila ona życie na próbach podczas gdy nie mamy nic do roboty a basista ;) bądź inny członek składu uczy się dopiero swoich partii.

Generalnie bardzo miły dodatek ,sympatycznie sie gra, i fajnie by było gdyby producenci innych instrumentów też mieli podobne poczucie humoru :)  ot taki Pac Man na Korga ( dobry pitch band  ) czy Mario na Yamahe ( kursory pod Jogiem)

 

Jak wejsć w ukryty tryb gry :

Naciskamy Enter i jednocześnie 0 , naszyb oczom ukazuje się tryb wyszukiwania barw za pomocą nazw,następnie wpisujemy  magiczne słowo game ... miłej zabawy  :)

 

 

Na koniec chciałbym podać listę wad i zalet które ujawniają się w wyniku dłuższego użytkowania.

Zalety

  • Brzmienie
  • Polifonia, która jednak nie jest taka mała
  • Idealne Tryby do gry na żywo
  • Mnogość kontrolerów
  • Czytelny ekran
  • Brzmienie Procesora KDFX
  • Bardzo szybkie wczytywanie wavów do pamięci
  • Łatwość obsługi
  • Nie urywanie dźwięku podczas zmiany programu
  • Nie urywanie dźwięku podczas wejścia w edycje brzmień
  • Breath kontroler, oraz mnogość kontrolerów nożnych
  • Stabilny system OS
 

Wady

  • Cena
  • Waga (chociaż każde 88 swoje waży)
  • Skomplikowana synteza  wymagająca zrozumienia pewnych procesów
  • Drogie rozszerzenia w Polsce :(
  • Pękające plastikowe boki instrumentu

 

Jedni twierdzą że instrument stary, drudzy że nie ma sobie równych i ciągle jest niedoścignionym wzorem, proponuje samemu wyrobić sobie zdanie choćby przesłuchując te programy barw.

 

Polecam przesłuchanie tych iście analogowych demek z K2600

 

http://www.aos-pro.com/download/mp3/www.aos-pro.com%20-%20K-Works%20-%20Electro%20-%20Special%20Bundle%20-%20EX%20-%20Kurzweil%20K2xxx.mp3

 

http://www.aos-pro.com/download/mp3/www.aos-pro.com%20-%20K-Works%20-%20Analog%20and%20Digital%20-%20Special%20Bundle%20-%20EX%20-%20Kurzweil%20K2xxx.mp3

 

Polecam prześledzić tą stronę znajdziecie Tam więcej mp3 z przykładami brzmień.

http://www.aos-pro.com/

 

  

Na zakończenie postanowiłem dołożyć troszeczkę moich banków. Potrzeba Wam min 64 mb ram aby wszystko wczytać.

 

 

comments powered by Disqus

Komentarze Facebooka