testy / Akcesoria/Programy iOS

01.10.2018r.

TC 2290 Dynamic Digital Delay - TEST

TC 2290 Delay 

Ten Delay ma coś w sobie. Jest on po pierwsze kopią starego TC2290, jednak z racji tego, że nie znam poprzednika tak dobrze, to oceniać będę to co aktualnie widzę. 

 

Po pierwsze jest on podany razem ze sterownikiem, co znacznie podnosi jego cenę, ale z drugiej strony otrzymujemy fizyczny kontroler do efektu, a to też sprawia, że o efekcie nie zapomnimy i będziemy do niego często wracać. Jest to mały sterownik i nie zabierze on miejsca na biurku, ale korzysta się z niego bardzo przyjemnie.

To też ciekawa alternatywa, dla tych co chcieliby uzupełnić swój analogowy zestaw np. syntezatorów by na żywo grać. Wiem źe oni szukają fizycznych efektów i muszą ich kupić kilka by móc okrasić nimi każdy z instrumentów (pod warunkiem, że każdy musi mieć inne ustawienie). Producent zadbał tutaj o każdy detal. Widzimy ilość sygnału wchodzącego oraz wychodzącego. 

Sterownik podzielony jest na poszczególne sekcje i jest to bardzo zbliżone do oryginału. Z prawej strony ulokowano sterowanie szybkością odbić (Time), natomiast pod spodem znajduje się mała klawiaturka do szybkiego wpisywania wartości. To jest coś co w latach 80-90 było na porządku dziennym, a teraz skutecznie producenci z tego rezygnują, zupełnie nie potrzebnie.

Po lewej stronie na samym dole szybko ustalimy ilość odbić (feedback) wraz z equalizacją zakresu gónych jak i dolnych częstotliwości.

Odbicia mogą być modulowane. Daje nam to zupełnie nowe możliwości. Modulacja może być realizowana przez sinus, randomowo, env oraz trg. Mamy wpływ na jej głębokość oraz szybkość. Bez problemu uzyskamy delikatny chorus, czy nawet efekt rotary. ENV to nic jak płynne opadanie dźwięku odbijanego. Trig korzysta z naszej dynamiki dźwięku i wprowadza różne „zawirowania” do odbić w zaleźności od ustawień Speed oraz Depth. 

 

Oprócz modulowania samego delay możemy modulować również panoramę odbić oraz dynamikę. Modulowanie panoramy umożliwia nam ustawienia odbić w lewym lub prawym kanale, ale też możemy dynamicznie zmieniać położenie odbić, czy tworzyć efekt auto pan. Opcja modulacja dynamiki stworzyć nam może przy maksymalnych wartościach z modulacją SIN efekt tremolo, natomiast ENV super bramkuje pogłos, 

 

Jest pare myków o których powinniście wiedzieć. W sekcji Modulacji PAN oraz DYN mamy jeszcze Delay oraz Direct i Revers. Kiedy nie jest podświetlony sygnał Direct, to do efektu trafia sygnał stereo, włączenie Direct powoduje zmonofonizowanie sygnału. 

Nikt o tym nie informuje podczas prezentacji, a warto wiedzieć, że efekt odbicia generuje sygnał odwrócony w fazie. Podczas zmonofnizowania nie usłyszymy wogóle efektu Delay. Trzeba wtedy kliknąć na sterowniku przycisk Delay i wtedy uzyskamy Delay w fazie słyszalny również w mono. 

Świetną opcją jest szybki dostęp do presetów, które zapisujemy z pozycji pluginu. Zaraz obok presetów znajduje się funkcja umożliwiająca sterowanie głośnością efektu, ale jest też tryb funkcji zaawansowanych. To są te funkcje, które widzimy w pluginie, ale nie mamy fizycznie do niego dostęp za pomocą dedykowanych przycisków. Są one ukryte i wywołujemy je klawiaturą numeryczną.

oto ich spis:

Presety podzielono na kilka kategorii voc, keyboard, bass, guitar, fx. Są również oryginalne presety ze starego 2290 oraz sygnowane przez różne nazwiska ustawienia procesora. 

Poniżej pokazuje Wam czym tak naprawdę sterujemy. Jak widzicie jest to skromny interface i w zasadzie nic tu nie ma :) Wszystko jest przeciągnięte na stronę kontrolera.

Jak to brzmi?:

Genialnie. To w zasadzie nie tylko Delay, a swoisty multiefekt. W latach 80-90 musiał on robić naprawdę efekt WOW skoro dziś również potrafi zrobić. Będziesz chciał go wszędzie dać, a bardzo przydatny będzie w partiach muzyki eksperymentalnej oraz tam gdzie powinien się znaleźć. Kochali go gitarzysi, więc z pewnością tam będzie aplikowany. Możesz użyć tego efektu ile chcesz. Uruchomisz go tyle ile Twój komputer uniesie, a nie potrzebuje on sporej ilości zasobów. Analogowy efekt trzeba było w czasie rzeczywistym zgrywać. Cyfrowy plugin jest naturalnie pozbawiony tej "wady".

Zapraszam po próbki do mojej prezentacji video:

 Urządzenie do testów dostarczył dystrybutor firma: Soundtrade.

comments powered by Disqus

Komentarze Facebooka


skontaktuj się z nami
2011 © muzykuj.com. Wszystkie prawa zastrzeżone.
e-mail: pawel(at)muzykuj.com